Turlederen’s 10 bud

  1. Undgå så vidt muligt grusvej, af hensyn til balance, støv og stenslag.
  2. Udnævn min. 2 hjælpere, hvis vigtigste formål, er at køre frem i større kryds / vejsving, for evt. at standse trafikken, således hele kolonnen kan komme over på en gang. Det er vigtig at hjælperne er sat grundig ind i proceduren herfor.
  3. Aftenturenes længde bør højst være ca. 80 km.
  4.  Hastighed højst 70 km/t på gode veje. På snoede veje betydeligt lavere.Hvis hastighed foranlediger kritik, er det bedre den beror på for lav, end for høj. Lav hastighed er sjældent årsag til uheld.
  5. Efter passage af vejkryds og vej T, hvor vi skal holde tilbage, opsamles der meget langsomt de første 2-3 km højst 40 km/t.
  6. Informér deltagerne om ruten inden afgang, og hvor vi holder pause / afslutter, så de kan finde os andre hvis de kommer fra kolonnen. Fremstil et eksemplar af ruten på skrift til alle deltager.
  7. De ældste køretøjer, og MCer m. sidevogn bør køre nærmest turlederne, da de jo har sværere ved at indhente de andre, hvis de bliver bagefter.
  8. Ved ankomst til mødestedet, prøv at vinke deltagerne ind på mødepladsen, så de ikke holder ude på vejen. Ved afgang, prøv at vinke kørerne afsted, så der ikke allerede ved afgang bliver for stor afstand mellem kørerne, så de skal køre for hurtigt for at nå op i rækken.
  9. Kørerne bør køre zig-zag, – og forskudt, så vi har længere fremsyn, og holde ens og ikke for lang afstand. Ved standsning, kør op og hold ved siden af forankørende. Læs også punktet “kolonnekørsel”
  10. Indlæg et par stop / rast, under turen – husk at udnævne en “bagmand” til at samle op på bagtroppen.

God tur!